Vijf jaar geleden – op 24 april 2013 – stortte in Dhaka (de hoofdstad van Bangladesh) het fabriekscomplex Rana Plaza in. Het was wereldnieuws: 1138 doden en meer dan 2000 gewonden was de trieste balans. Er ging een golf van verontwaardiging over consumenten heen. Maar wat is er de afgelopen jaren echt veranderd? 

Op 29 april gaat de derde editie van Fair Fashion Fest door te Gent. Uiteraard is de cleane kleren campagne aanwezig tijdens deze dag over eerlijke mode. Sterker nog, als je ons komt bezoeken kan je een gesigneerde foto van Lieve Blancquaert winnen!

"Is een t-shirt echt meer waard dan mijn werk?" Dat vraagt Shumi, één van de kledingarbeidsters waarmee we spraken. Femma en Sarah Vandoorne gingen voor Wereldsolidariteit naar Bangladesh om te spreken met kledingarbeiders waarvoor de #cleanekleren campagne zich inzet. 

Op donderdag 22 maart werd het startschot gegeven voor jaar 2 van #cleanekleren. Ook dit keer wil Wereldsolidariteit aan de hand van deze campagne zich inzetten voor kledingarbeidsters in Azië. Met onze partners in Bangladesh, Cambodja en Indonesië strijden we voor een leefbaar loon en veilige werkomstandigheden. 

De Kemmelberg is die prachtige bult in het West-Vlaamse landschap. Tim Lowagie wil op 31 maart 2018 minstens 30 keer de berg beklimmen. Hij laat zich sponsoren en deze opbrengst gaat naar cleane kleren. Over echte toewijding gesproken... 

In winkels als Primark vind je T-shirts voor ongeveer 2 euro. Deze ketens hebben echter een grote invloed op het leefloon en de werkomstandigheden van kledingarbeiders. Sara Ceustermans, coördinator van de Schone Kleren Campagne, beschrijft in De Morgen hoe dit in elkaar zit en wie de effectieve prijs voor een T-shirt van 2 euro betaalt. 

"Lopen met Wereldsolidariteit geeft een extra boost!" Zo verwoorden de zusjes De Vleeschouwer hoe het voelt om voor Wereldsolidariteit deel te nemen aan de 20 km door Brussel. Barbara & Liza nemen ook dit jaar opnieuw deel aan de wedstrijd en lopen voor Cleane Kleren. Hun enthousiasme is aanstekelijk en wij laten dan ook graag de meisjes zelf aan het woord met enkele tips & tricks voor iedereen die van sport, fair fashion of Brussel houdt. 

Star Wars fans zitten op het puntje van hun stoel. Op 13 december komt "Star Wars: The Last Jedi" in de Belgische zalen. En voor de fans is er nog een leuke extra. Het Belgische Bioracer lanceert naar aanleiding van The Last Jedi een prestigieuze Star Wars-fietskledingcollectie. “Een must have voor alle wieler- en Star wars-fans”, aldus commercieel directeur Peter Croonen. Maar hoe prestigieus zijn de loon- en arbeidsvoorwaarden van de kledingarbeidsters die Yoda en Darth Vader fietstruitjes naaien?

Hou jij van een sportieve uitdaging? Dan heb je misschien zin in de 20 km door Brussel op 27 mei! Sluit je aan bij het #cleaneklerenteam en stel jouw sportieve prestatie in het teken van #cleanekleren. Bij ons geniet je van heel wat voordelen: wij zorgen voor je inschrijving, je rugnummer, een comfortabel en clean loopshirt, een warm onthaal op 300 meter van de start, een bewaakte bewaarplaats voor je spullen, bevoorrading, een nette douche en een broodje achteraf. Klinkt als muziek in de oren, toch? Het enige wat jij op 27 mei moet doen, is lopen ;-)

Vorige week won Boondoggle goud in de categorie "creative data storytelling" van Eurobest 2017 met "Tahra's workout". Tahra is een Cambodjaanse kledingarbeidster die sportkleren maakt voor de grote sportmerken als Adidas, Puma, Nike,... Voor dit filmpje droeg ze een hele werkdag lang trainingsgadgets die haar vitale functies registreerden. Haar resultaten zijn te vergelijken met de prestaties van een topsporter: Tijdens de 10 werkuren waarbij ze 1.300 kledingsstuks afwerkt, verbrandt ze zomaar eventjes 2.439 kilocalorieën. Alsof ze elke dag een marathon zou lopen. Jij ziet graag af in sportkleren, maar niemand ziet graag af voor jouw sportkleren. Bekijk het filmpje