#cleanekleren is 2 jaar oud! Tijd om eens terug te kijken naar het parcours van deze campagne. De petitie is dan wel overhandigd, de strijd om schone kleren stopt niet. #cleanekleren blijft vóór en achter de schermen actief en gaat voor niets minder dan een wet die bedrijven verplicht aan ketenzorg te doen.

 

 

Meer dan 45.000 mensen hebben de campagne gesteund: in scholen, op de bedrijfsvloer, op sportevenementen. Leden van onze campagnepartners hebben massaal gesport en zo meer dan 70 miljoen kilocalorieën verbrand. Er is zóveel gewandeld dat we vanuit België tot in de kledingfabrieken in Bangladesh zouden geraakt zijn.

Eind januari verschenen in de media een aantal artikels over een T-shirtcollectie die gelanceerd werd door de Spice Girls. Van de T-shirts van 22 euro zou 13 euro naar het goede doel gaan. Uit onderzoek van The Guardian bleek dat de T-shirts gemaakt werden door jonge, vaak onderbetaalde meisjes in Bangladesh.  Het Belgische kledingbedrijf Stanley/Stella liet de T-shirts maken. Vreemd, want Stanley/Stella zit in de hoogste categorie bij de Fair Wear Foundation, een organisatie die kledingbedrijven begeleidt bij het verbeteren van de arbeidsomstandigheden in hun keten.

In 2013 stortte het gebouw Rana Plaza in Bangladesh in. 1134 arbeiders lieten er het leven. Aan de hand van pakkende foto’s getuigen fotograaf Lieve Blancquaert en Jef Van Hecken van Wereldsolidariteit over hun ervaringen, ontmoetingen en over de huidige situatie van de kledingarbeiders.

Op zondag 19 mei zullen opnieuw liters zweet door de straten van Brussel vloeien, want die dag wordt de 20 km door Brussel gelopen. Loop mee in en voor Cleane Kleren.

Veiligheidscontroles waar een eind dreigt aan te komen, een minimumloon dat niet voldoet en het harde optreden van politiediensten tijdens de voorbije protesten in hoofdstad Dhaka. Je zou voor minder verontwaardigd zijn. Op 31 januari wordt daarom geprotesteerd aan de Bengalese ambassades.

Tandwielen en kettingen zijn volledig uitgesleten, stappentellers zijn tilt geslagen en spieren zijn zo verzuurd als melk die al veel te lang in je koelkast staat. De actie 'Kwb beweegt voor #cleanekleren' is meer dan geslaagd.

Een sector waarin jonge mensen lange dagen werken in onveilige omstandigheden voor een hongerloon. Een sector die bovendien, op olie na, de meest vervuilende ter wereld is. We spreken hier uiteraard - dit blijft de #cleanekleren campagne - over de kledingsector. #cleanekleren organiseerde een infosessie voor aankopers van organisaties. ‘Hoe duurzaam kleding aankopen?’ was de vraag.

Bengalese kledingarbeiders hebben dezer dagen alle reden om 's nachts wakker te liggen. Het Accord on Fire and Building Safety in Bangladesh - of kortweg Bangladesh Akkoord - staat immers onder enorme druk. De Bengalese overheid wil af van de internationale veiligheidsinspecties in hun kledingfabrieken en staat op het punt deze voortaan te verbieden.

H&M beloofde in 2013 dat 850.000 werknemers die H&M kleding naaien een leefbaar loon zouden verdienen tegen 2018. Actievoerders hielden vandaag een flashmob in de Langemunt in Gent om hen aan die belofte te herinneren. De actie kadert in de internationale campagne “Turn Around, H&M”. De afgelopen weken gingen acties door in 30 steden wereldwijd.

Subcategorieën