“Jij ziet graag af in jouw sportkleren, maar niemand ziet graag af voor jouw sportkleren”. Dat was het uitgangspunt voor de undercover-operatie die Wereldsolidariteit en ACV in mei tot in de kledingfabrieken van Cambodja bracht. Bedoeling was om bij een kledingarbeidster letterlijk te meten wat de slechte werkomstandigheden zijn in fabrieken die sportkleding maken voor internationale merken als Puma, Nike, New Balance en Adidas.

Op 4 juni kwam de #cleanekleren in actie op de Sinksenkoers in Averbode. Maar liefst 300 aanwezigen zetten hun handtekeningen onder de petitie en poseerden voor de fotowall. Veel schoon en bekend volk steunden de campagne: Marieke Vervoort of Wielemie, voormalig wielrenner Ludo Dierckxsens (foto links) en Johan Van Summeren, zanger Koen Buyse van Zornik (foto rechts), gewezen wielrenster Evy Van Damme en wielrenster Pia De Quint om maar enkelen te noemen.

"Jij ziet graag af in sportkleren, maar niemand ziet graag af voor jouw sportkleren." 
In april won Wereldsolidariteit de Fairtime Award van Medialaan, dankzij de creativiteit van reclamebureau Boondoggle. Productiehuis Caviar leverde een parel van een spot af. Made in Cambodja, net zoals jouw sportkleren.
Vanaf 16 juni te zien op de zenders VTM, Caz, Q2 en Vitaya. Bekijk hem, deel en teken nu voor #cleanekleren. 
Sharing is caring. Word fan van #cleanekleren op Facebook.

Op 24 april mocht Wereldsolidariteit de "Fairtime Award" van Medialaan in ontvangst nemen. Exact vier jaar na de ramp van Rana Plaza, waarbij 1138 kledingarbeidsters omkwamen. Toch een beetje een emotioneel moment voor ons, want hiermee kunnen we een tv-spot voor #cleanekleren maken én uitzenden, die de realiteit van de makers van onze kleding toont aan honderdduizenden kijkers.We danken Boondoggle voor het creatieve concept én aan de jury van Medialaan voor deze kans!

Kanaal Z maakte een reportage over onze #cleanekleren-campagne. Ze filmden onder meer op de actie van onze "Shirtcontrole" en hadden ook gesprekken met Vermarc en bioracer, bedrijven die we met onze campagne willen oproepen om de arbeidsomstandigheden in hun productieketen te verbeteren. Bekijk de reportage en... teken voor #cleanekleren!

Philippe Gilbert won al heel wat wielerwedstrijden. Hij is tevens Belgisch kampioen en mag dus met trots de tricolore wielertrui dragen. Een echte kampioen wint wedstrijden op eigen kracht, zonder doping. Of nog: een echte kampioen is "clean". Dat verwachten we toch allemaal van onze sporthelden. Maar wat met de sportkleren die we dragen? Zijn die ook clean? Philippe Gilbert tekent alvast voor #cleanekleren. Jij ook?

Op 24 november 2016 trokken kwb, Wereldsolidariteit, ACV en OKRA Sport Plus naar sportkledingbedrijf Bioracer in Tessenderlo om 1 miljoen fietskilometers te overhandigen, met de vraag om werk te maken van "schone" sportkleding.

Ouk Channeng werkt in de New Mingda fabriek, die onder meer voor Puma en Adidas produceert. Ze verdient 230 dollar (178 euro) per maand. 140 daarvan is het minimumloon, de rest is wat ze verdient met de twee tot vier overuren die ze dagelijks draait. Maar dan nog is haar loon onvoldoende om van te leven.