Actievoerders herscheppen Gentse Langemunt in H&M-wachtkamer

H&M beloofde in 2013 dat 850.000 werknemers die H&M kleding naaien een leefbaar loon zouden verdienen tegen 2018. Actievoerders hielden vandaag een flashmob in de Langemunt in Gent om hen aan die belofte te herinneren. De actie kadert in de internationale campagne “Turn Around, H&M”. De afgelopen weken gingen acties door in 30 steden wereldwijd.

 

 

Actievoerders wandelden de Langemunt op met een stoel waarop ze ostentatief wachtten tot H&M zijn belofte houdt. Vandaag presenteerde H&M in Phnom Penh, Cambodja de resultaten van hun “Stappenplan naar een eerlijk leefbaar loon”. Een recent gepubliceerd onderzoek van de Schone Kleren Campagne toont aan dat de resultaten mager zijn. Geïnterviewde werknemers in India en Turkije verdienen een derde en in Cambodja minder dan de helft van het geschatte leefbaar loon. In Bulgarije bedraagt het loon nog geen 10% van wat nodig is voor werknemers en hun families om een waardig leven te hebben. Waar het loon toenam, is dat vooral te danken aan een toename van het wettelijke minimumloon. En dus niet aan de inspanningen van H&M.

 

H&M‘s belofte


In 2013 oogstte H&M wereldwijd lof voor de belofte om een leefbaar loon te betalen aan 850.000 werknemers tegen 2018. Dat formuleerden ze als volgt: “H&M’s strategische leveranciers zullen tegen eind 2018 een zodanige verloningsstructuur moeten hanteren dat zij een menswaardig loon uitbetalen. Dit geldt dan voor ongeveer 850.000 textielarbeiders.”
Later herformuleerde het bedrijf die belofte. H&M zou zorgen voor 'mechanismen' die het mogelijk zouden maken dat ten minste 80% van de arbeiders in de toeleveringsketen een leefbaar loon krijgen. De oorspronkelijke doelstelling en de bijbehorende documenten verdwenen zelfs van H&M’s website. De communicatie verwijst nu niet meer naar het aantal van 850.000 werknemers, of naar de impact van H&M’s inspanningen op de lonen. “H&M probeert dit nu te verkopen als een vooruitgang, maar zwijgt over de impact van hun plannen op de werkelijke lonen van de kledingarbeiders die de kleding van H&M naaien. Terwijl dát is wat telt,” zegt Sara Ceustermans, coördinator van de Schone Kleren Campagne.

Schone Kleren 38

Vandaag presenteerde H&M tijdens een event in Phnom Penh, Cambodja de resultaten van hun “Stappenplan voor een eerlijk leefbaar loon”. Uit door H&M eerder gepubliceerde informatie over de gemiddelde lonen in een aantal fabrieken kunnen we afleiden dat loonstijgingen vooral te wijten zijn aan een toename van het wettelijk minimumloon. Wat leveranciers bovenop het minimumloon betalen is niet toegenomen, en in sommige gevallen zelfs afgenomen. H&M houdt in zijn cijfers bovendien geen rekening met inflatie. Houden we hier wel rekening mee, dan zijn de lonen veel minder sterk toegenomen. In India namen ze zelfs af. Als de lonen stijgen aan hetzelfde tempo, dan bereiken ze in India en Bangladesh nooit een leefbaar loon, en zal het in Cambodja nog 20 jaar duren.


De campagne Turn Around, H&M


De actie kadert in de campagne “Turn Around, H&M”, een campagne gecoördineerd door de internationale Schone Kleren Campagne en actief ondersteund door het International Labor Rights Forum en WeMove.EU. De campagne werd gelanceerd in mei 2018, toen het duidelijk werd dat H&M zijn belofte niet zou houden. De “Turn Around, H&M!” campagne heeft een petitie op WeMove.EU die een leefbaar loon eist en eerlijke arbeidsvoorwaarden in de hele toeleveringsketen van H&M. De petitie heeft al 140.000 handtekeningen verzameld.

 

Teken mee de petitie.