Star Wars fans zitten op het puntje van hun stoel. Op 13 december komt "Star Wars: The Last Jedi" in de Belgische zalen. En voor de fans is er nog een leuke extra. Het Belgische Bioracer lanceert naar aanleiding van The Last Jedi een prestigieuze Star Wars-fietskledingcollectie. “Een must have voor alle wieler- en Star wars-fans”, aldus commercieel directeur Peter Croonen. Maar hoe prestigieus zijn de loon- en arbeidsvoorwaarden van de kledingarbeidsters die Yoda en Darth Vader fietstruitjes naaien?
Voor deze collectie werkt Bioracer samen met Disney, goed voor een aanbod van 15 shirts, versierd met de populaire personages Yoda of Darth Vader.
Een boost voor het Belgische Bioracer, dat sowieso goed boert. Bioracer haalde het afgelopen jaar een omzet van 22 miljoen euro. Voor het komende boekjaar is een voorzichtige 26 miljoen euro gebudgetteerd. Het bedrijf stelt in Tessenderlo 60 mensen te werk. In de eigen productiefaciliteiten in Roemenië, Tsjechië en Macedonië werken nog eens 250 mensen.
Maar hoe prestigieus zijn de loon- en arbeidsvoorwaarden van de kledingarbeidsters die Yoda en Darth Vader fietstruitjes naaien? Daar hebben we het raden naar, want Bioracer communiceert niet over de loon- en arbeidsvoorwaarden in hun productiefaciliteiten.
En dat er wel vragen te stellen zijn bij de arbeidsvoorwaarden in Roemenië, Tsjechië of Macedonië, toont het net gepubliceerde rapport ‘Made in Europe: the ugly truth’. Vooral veel te lage lonen (om als gezin een waardig leven te kunnen leiden), of standaard overwerk (om aan snelle en laattijdige leverorders te kunnen voldoen) blijken ook in Centraal- en Oost-Europa op grote schaal voor te komen.
De missie van Bioracer is ‘to make you go faster’. Passen ze deze missie ook toe op hun MVO-beleid en zet Bioracer eindelijk zelf ook snel een stap voorwaarts, bijvoorbeeld door als eerste Belgische sportkledingproducent toe te treden tot de Fair Wear Foundation?