In 2005 bewees Veja, het Franse fairtradelabel voor sneakers, al dat clean zijn ook cool is. De Morgen ging de oprichters bezoeken in Brazilië
Veja ontstaat in 2005 uit verontwaardiging. Sébastien Kopp en François-Ghislain Morillion studeerden af in de economie en misten invulling. Ze hadden geen zin in de ratrace, maar wilden daarenteren écht wat veranderen: "Als economen wisten we dat de macht bij de handel zit. Op de politiek wachten is zinloos" - Kopp.
Dus stelden de twintigers Franse multinationals als Accor, Carrefour en de luxegroep PPR (nu Kering) voor om hun duurzame projecten gratis te screenen, op voorwaarde dat ze de reiskosten zouden dekken. Tijdens dat jaar zagen ze geschifte dingen, vaker negatief dan positief. In plaats van hun normale leven weer op te pikken toen ze terug in Parijs waren, broedden de vrienden op een plan. Met wat ze gezien en beseft hadden – ‘veja’ betekent niet toevallig ‘kijk’ in het Portugees – waren ze vastbesloten om te tonen dat het anders kon, en zochten ze een product dat ‘een symbool voor onze maatschappij’ was, waarvan ze het productieproces van A tot Z konden hervormen. Dit werden sneakers!
Wat zij met hun merk doen is ongelofelijk. Zij tonen aan dat je succesvol kan zijn én tegelijk de mensen die voor je produceren goed kan behandelen. Lees het volledige artikel uit De Morgen hier, en neem een kijkje op de website van Veja wanneer je jouw nieuwe sneakers bestelt.