Hou jij van een sportieve uitdaging? Dan heb je misschien zin in de 20 km door Brussel op 27 mei! Sluit je aan bij het #cleaneklerenteam en stel jouw sportieve prestatie in het teken van #cleanekleren. Bij ons geniet je van heel wat voordelen: wij zorgen voor je inschrijving, je rugnummer, een comfortabel en clean loopshirt, een warm onthaal op 300 meter van de start, een bewaakte bewaarplaats voor je spullen, bevoorrading, een nette douche en een broodje achteraf. Klinkt als muziek in de oren, toch? Het enige wat jij op 27 mei moet doen, is lopen ;-)

Vorige week won Boondoggle goud in de categorie "creative data storytelling" van Eurobest 2017 met "Tahra's workout". Tahra is een Cambodjaanse kledingarbeidster die sportkleren maakt voor de grote sportmerken als Adidas, Puma, Nike,... Voor dit filmpje droeg ze een hele werkdag lang trainingsgadgets die haar vitale functies registreerden. Haar resultaten zijn te vergelijken met de prestaties van een topsporter: Tijdens de 10 werkuren waarbij ze 1.300 kledingsstuks afwerkt, verbrandt ze zomaar eventjes 2.439 kilocalorieën. Alsof ze elke dag een marathon zou lopen. Jij ziet graag af in sportkleren, maar niemand ziet graag af voor jouw sportkleren. Bekijk het filmpje

Iedereen voelt het, dit wordt het WK waarin jullie, de Gouden Generatie, het waarmaakt. Vanaf morgen kan het beginnen: het afwegen van jullie kansen in de groepsfase van het WK, de analyses van de tegenstanders. Binnen enkele maanden staat er elke dag wel een verhaal over de voorbereidingen in de krant, en dan moet het WK nog beginnen. Wij zijn in elk geval grote fan. Maar wij zouden nog grotere supporters zijn als we ook iets zouden vernemen over de naaisters van jullie Adidas outfits, want ook zij leveren een cruciale bijdrage aan het hele WK-gebeuren. Wij willen weten waar ze wonen, hoeveel ze verdienen, hoe lang hun werkweek duurt.

Na een vliegende start op de Ronde van Vlaanderen-cyclo zag je de campagne #cleanekleren overal opduiken: op grote wielerwedstrijden, honderden sportactiviteiten en in bedrijven. #cleanekleren kreeg ook veel media-aandacht: met als topper een tv-spotcampagne, na het winnen van de Fair Time Award van Medialaan en een reportage op Kanaal Z. Er werd gelopen, gefietst, gevoetbald, gewandeld en massaal de petitie getekend. Ook door heel wat BV’s. Het resultaat: al meer dan 25.000 mensen supporteren voor #cleanekleren. Even terugblikken met een filmpje?

Zaterdag 28 oktober verzamelden meer dan 500 sportievelingen op de terreinen van De Beeltjens in Westerlo tijdens de 60ste Park- en Bosloop van FALOS-SPORT+. De feestelijke editie stond volledig in het teken van Cleane Kleren. De deelnemers liepen 300.046 kilocalorieën bijeen om zo te pleiten voor sportkledij die in goede omstandigheden is gemaakt. Vanaf vandaag zullen trouwens de sporters van kwb, FALOS-SPORT+ en Govaka&Pasar samen met Wereldsolidariteit een jaar lang ijveren voor sportkledij die geproduceerd wordt in veilige fabrieken door arbeiders die er een eerlijk loon voor krijgen. Meer info

“Jij ziet graag af in jouw sportkleren, maar niemand ziet graag af voor jouw sportkleren”. Dat was het uitgangspunt voor de undercover-operatie die Wereldsolidariteit en ACV in mei tot in de kledingfabrieken van Cambodja bracht. Bedoeling was om bij een kledingarbeidster letterlijk te meten wat de slechte werkomstandigheden zijn in fabrieken die sportkleding maken voor internationale merken als Puma, Nike, New Balance en Adidas.

De voorbije maanden zetten heel wat topsporters hun schouders onder de campagne voor #cleanekleren, onder wie ook deze Belgian Yellow Tigers, de nationale volleyballploeg dames. Intussen tellen we al meer dan 19.000 handtekeningen! Maar de campagne is nog niet voorbij. Doe dus zeker mee: teken de petitie en roep je vrienden op hetzelfde te doen. Help ons om 25.000 handtekeningen te halen ! Wil je weten welke topsporters nog tekenden? Volg ons dan zeker op facebook of twitter
© foto Nelle Devisscher 

Op 4 juni kwam de #cleanekleren in actie op de Sinksenkoers in Averbode. Maar liefst 300 aanwezigen zetten hun handtekeningen onder de petitie en poseerden voor de fotowall. Veel schoon en bekend volk steunden de campagne: Marieke Vervoort of Wielemie, voormalig wielrenner Ludo Dierckxsens (foto links) en Johan Van Summeren, zanger Koen Buyse van Zornik (foto rechts), gewezen wielrenster Evy Van Damme en wielrenster Pia De Quint om maar enkelen te noemen.

"Jij ziet graag af in sportkleren, maar niemand ziet graag af voor jouw sportkleren." 
In april won Wereldsolidariteit de Fairtime Award van Medialaan, dankzij de creativiteit van reclamebureau Boondoggle. Productiehuis Caviar leverde een parel van een spot af. Made in Cambodja, net zoals jouw sportkleren.
Vanaf 16 juni te zien op de zenders VTM, Caz, Q2 en Vitaya. Bekijk hem, deel en teken nu voor #cleanekleren. 
Sharing is caring. Word fan van #cleanekleren op Facebook.

Op 24 april mocht Wereldsolidariteit de "Fairtime Award" van Medialaan in ontvangst nemen. Exact vier jaar na de ramp van Rana Plaza, waarbij 1138 kledingarbeidsters omkwamen. Toch een beetje een emotioneel moment voor ons, want hiermee kunnen we een tv-spot voor #cleanekleren maken én uitzenden, die de realiteit van de makers van onze kleding toont aan honderdduizenden kijkers.We danken Boondoggle voor het creatieve concept én aan de jury van Medialaan voor deze kans!