Duurzaam kleding aankopen, hoe pak ik het aan in mijn organisatie? Deze publicatie van #cleanekleren zet je op weg, want duurzaam aankopen is niet zo eenvoudig, maar wel belangrijk!

Een studie van HIVA-KU Leuven vergelijkt België met buurlanden wat betreft regelgeving die er voor zorgt dat bedrijven mensenrechtenschendingen vermijden. België hinkt achterop en neemt zijn verantwoordelijkheid niet op. 

Stad Gent en De Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten vzw (VVSG) ontworpen een toolbox voor duurzame aankopen. Werk jij in een aankoopdienst van een overheidsbestuur, dan is deze gids een handleiding voor jou om duurzame textiel aan te kopen.

ECG, vooral bekend van kledingketen E5 Mode, treedt toe tot de Fair Wear Foundation (FWF) en daar zijn wij (*) graag bij om hen te feliciteren. CEO Alexander Talpe: ‘De consument stelt zich meer en meer vragen over het verhaal achter zijn kleren.’

De BXLR Cup – uitgesproken als de Brusseleir Cup – is het kleine broertje van de Belgian Homeless Cup. Het is, net als zijn nationale grote broer, een sociaal-sportieve voetbalcompetitie voor dak- en thuislozen. Dankzij Kwb zetten ook zij hun competitie in het teken van cleane kleren. 

Vijf jaar geleden – op 24 april 2013 – stortte in Dhaka (de hoofdstad van Bangladesh) het fabriekscomplex Rana Plaza in. Het was wereldnieuws: 1138 doden en meer dan 2000 gewonden was de trieste balans. Er ging een golf van verontwaardiging over consumenten heen. Maar wat is er de afgelopen jaren echt veranderd? 

Op 29 april gaat de derde editie van Fair Fashion Fest door te Gent. Uiteraard is de cleane kleren campagne aanwezig tijdens deze dag over eerlijke mode. Sterker nog, als je ons komt bezoeken kan je een gesigneerde foto van Lieve Blancquaert winnen!

"Is een t-shirt echt meer waard dan mijn werk?" Dat vraagt Shumi, één van de kledingarbeidsters waarmee we spraken. Femma en Sarah Vandoorne gingen voor Wereldsolidariteit naar Bangladesh om te spreken met kledingarbeiders waarvoor de #cleanekleren campagne zich inzet. 

De Kemmelberg is die prachtige bult in het West-Vlaamse landschap. Tim Lowagie wil op 31 maart 2018 minstens 30 keer de berg beklimmen. Hij laat zich sponsoren en deze opbrengst gaat naar cleane kleren. Over echte toewijding gesproken... 

Op donderdag 22 maart werd het startschot gegeven voor jaar 2 van #cleanekleren. Ook dit keer wil Wereldsolidariteit aan de hand van deze campagne zich inzetten voor kledingarbeidsters in Azië. Met onze partners in Bangladesh, Cambodja en Indonesië strijden we voor een leefbaar loon en veilige werkomstandigheden. 

Subcategorieën