Op donderdag 22 maart werd het startschot gegeven voor jaar 2 van #cleanekleren. Ook dit keer wil Wereldsolidariteit aan de hand van deze campagne zich inzetten voor kledingarbeidsters in Azië. Met onze partners in Bangladesh, Cambodja en Indonesië strijden we voor een leefbaar loon en veilige werkomstandigheden. 

In winkels als Primark vind je T-shirts voor ongeveer 2 euro. Deze ketens hebben echter een grote invloed op het leefloon en de werkomstandigheden van kledingarbeiders. Sara Ceustermans, coördinator van de Schone Kleren Campagne, beschrijft in De Morgen hoe dit in elkaar zit en wie de effectieve prijs voor een T-shirt van 2 euro betaalt. 

Star Wars fans zitten op het puntje van hun stoel. Op 13 december komt "Star Wars: The Last Jedi" in de Belgische zalen. En voor de fans is er nog een leuke extra. Het Belgische Bioracer lanceert naar aanleiding van The Last Jedi een prestigieuze Star Wars-fietskledingcollectie. “Een must have voor alle wieler- en Star wars-fans”, aldus commercieel directeur Peter Croonen. Maar hoe prestigieus zijn de loon- en arbeidsvoorwaarden van de kledingarbeidsters die Yoda en Darth Vader fietstruitjes naaien?

"Lopen met Wereldsolidariteit geeft een extra boost!" Zo verwoorden de zusjes De Vleeschouwer hoe het voelt om voor Wereldsolidariteit deel te nemen aan de 20 km door Brussel. Barbara & Liza nemen ook dit jaar opnieuw deel aan de wedstrijd en lopen voor Cleane Kleren. Hun enthousiasme is aanstekelijk en wij laten dan ook graag de meisjes zelf aan het woord met enkele tips & tricks voor iedereen die van sport, fair fashion of Brussel houdt. 

Hou jij van een sportieve uitdaging? Dan heb je misschien zin in de 20 km door Brussel op 27 mei! Sluit je aan bij het #cleaneklerenteam en stel jouw sportieve prestatie in het teken van #cleanekleren. Bij ons geniet je van heel wat voordelen: wij zorgen voor je inschrijving, je rugnummer, een comfortabel en clean loopshirt, een warm onthaal op 300 meter van de start, een bewaakte bewaarplaats voor je spullen, bevoorrading, een nette douche en een broodje achteraf. Klinkt als muziek in de oren, toch? Het enige wat jij op 27 mei moet doen, is lopen ;-)

Ouk Channeng werkt in de New Mingda fabriek, die onder meer voor Puma en Adidas produceert. Ze verdient 230 dollar (178 euro) per maand. 140 daarvan is het minimumloon, de rest is wat ze verdient met de twee tot vier overuren die ze dagelijks draait. Maar dan nog is haar loon onvoldoende om van te leven.

Op 24 november 2016 trokken kwb, Wereldsolidariteit, ACV en OKRA Sport Plus naar sportkledingbedrijf Bioracer in Tessenderlo om 1 miljoen fietskilometers te overhandigen, met de vraag om werk te maken van "schone" sportkleding.

Philippe Gilbert won al heel wat wielerwedstrijden. Hij is tevens Belgisch kampioen en mag dus met trots de tricolore wielertrui dragen. Een echte kampioen wint wedstrijden op eigen kracht, zonder doping. Of nog: een echte kampioen is "clean". Dat verwachten we toch allemaal van onze sporthelden. Maar wat met de sportkleren die we dragen? Zijn die ook clean? Philippe Gilbert tekent alvast voor #cleanekleren. Jij ook?

Op 24 april mocht Wereldsolidariteit de "Fairtime Award" van Medialaan in ontvangst nemen. Exact vier jaar na de ramp van Rana Plaza, waarbij 1138 kledingarbeidsters omkwamen. Toch een beetje een emotioneel moment voor ons, want hiermee kunnen we een tv-spot voor #cleanekleren maken én uitzenden, die de realiteit van de makers van onze kleding toont aan honderdduizenden kijkers.We danken Boondoggle voor het creatieve concept én aan de jury van Medialaan voor deze kans!

Kanaal Z maakte een reportage over onze #cleanekleren-campagne. Ze filmden onder meer op de actie van onze "Shirtcontrole" en hadden ook gesprekken met Vermarc en bioracer, bedrijven die we met onze campagne willen oproepen om de arbeidsomstandigheden in hun productieketen te verbeteren. Bekijk de reportage en... teken voor #cleanekleren!

Subcategorieën