FAQ

 

Wat zijn "cleane kleren"?

"Cleane" kleren of "schone" sportkleren zijn sportkleren die gemaakt zijn in goede arbeidsomstandigheden. M.a.w. in omstandigheden waarin  arbeidsrechten gerespecteerd worden, in het bijzonder de 8 fundamentele arbeidsnormen van de Internationale Arbeidsorganisatie (zoals het verbod op kinderarbeid en dwangarbeid, recht op vrijheid van vereniging, respect voor een maximum aantal uren en werkdagen, enz...).

De kleding die wij dragen, wordt meestal aan de andere kant van de wereld gemaakt, in fabrieken waar bovenstaande arbeidsrechten vaak niet gegarandeerd zijn. De westerse merken en bedrijven die hun kleding (elders) laten maken, moeten ervoor zorgen dat de fundamentele arbeidsrechten gegarandeerd worden in de volledige keten van hun productieproces, dus ook voor 'hun' kledingarbeidsters in Azië.

De beste garantie voor "cleane kleren" is volgens de Schone Kleren Campagne om aan te sluiten bij het multistakeholderinitiatief "Fair Wear Foundation" (FWF). Sportmerken en -bedrijven die aangesloten zijn bij de FWF hebben een goede gedragscode die ze moeten toepassen – inclusief leefbaar loon en vakbondsvrijheid - en onderwerpen zich aan externe controle, wat ontzettend belangrijk is. In de sportkledingsector zijn al heel wat bedrijven aangesloten: Gonso, Odlo, Deuter, Jack Wolfskin, Sprayway, Vaude, Haglöfs, Salewa en Dynafit. Meer info op www.fairwear.org

Waar kan ik "cleane kleren" kopen?

Je kan "cleane" of "schone" kleren kopen bij merken of bedrijven die aangesloten zijn bij de FWF, zie ook de toelichting bij de vraag hierboven. Merken die zich aansluiten bij de FWF, leggen een heel proces af om ervoor te zorgen dat hun kleding gemaakt wordt in de best mogelijke arbeidsomstandigheden. Het zou ons te ver leiden om hier in detail op in te gaan, maar in onze campagnebrochure of op de website www.fairwear.org kan je meer informatie vinden.

Wil je zelf promotionele kledij laten aanmaken (bv. voetbalshirts voor de sportclub van je zoon of je eigen fietsclub of voor één of andere actie), dan kan je voor "cleane" shirts terecht bij ACP Duurzame promo en werkkledij. ACP is verdeler van heel wat FWF-merken, zoals Gonso. Je kan er terecht voor onder andere wielershirts van Gonso (vanaf 20 stuks) en voor schone sportshirts van SOL’s (vanaf 20 stuks). Ook voor grotere hoeveelheden sportshirts kan je bij ACP terecht. Volledig op maat gemaakt: model, kleur, maten en bedrukking in overleg met de klant. Vanaf 1000 stuks, 3 tot 4 maanden levertijd. Gemaakt in een door FAIR WEAR FOUNDATION gecontroleerde fabriek in Bangladesh. Deze Bengaalse fabrikant ondertekende eveneens het Bangladesh Akkoord.

Worden "cleane kleren" niet snel heel duur?

Nee. Als we uitrekenen wat het aandeel is van het arbeidsloon van de kledingarbeidster in de uiteindelijke verkoopprijs van een kledingstuk, komen we altijd onder de 5% uit. Dat betekent dat in het extreme voorbeeld als de lonen verdubbelen en die verhoging volledig wordt doorberekend aan de consument, een sporttrui van €50 maximum €52,5 gaat kosten.

Maar meestal is het aandeel van het loon in de verkoopprijs nog veel minder! Voor deze campagne hebben we gekeken naar het supporters-T-shirt van het Duitse elftal (van Adidas). Dat kost €85. €0,60 daarvan (of 0,7% !) gaat naar het loon van de kledingarbeid(st)er. De winstmarge voor Adidas bedraagt 24,30€ (of 29% !). Als je die cijfers kent, weet je dat er nog heel wat marge is om de lonen van de kledingarbeidsters te verhogen, zelfs zonder dit door te rekenen aan de consument. Voor kleinere producenten is het misschien wel nodig om die enkele extra "centen" door te rekenen aan de koper, maar het hoeft zeker niet om enorme prijsverschillen te gaan.

Omgekeerd geldt dus ook dat dure kleren niet automatisch 'schone' of 'cleane' kleren zijn. Het is belangrijk om te weten dat het de markt is die de prijs dicteert die wij als consument betalen. Kledingketens gaan, bijvoorbeeld, bij hun concurrenten kijken hoeveel die voor een gelijkaardig kledingstuk vragen en passen dan hun prijs aan.

Wie of wat is de Schone Kleren Campagne?

De Schone Kleren Campagne (of SKC) is een platform van verschillende organisaties (ngo's, vakbonden, consumentenorganisaties) die samen opkomen voor "schone kleren" of nog: eerlijke arbeidsomstandigheden in de kledingindustrie. De Schone Kleren Campagne werd in 1995 in Vlaanderen opgericht door meer dan tien organisaties. In 15 Europese landen zijn gelijkaardige platformen opgericht, telkens als een lokale alliantie tussen vakbonden en verschillende soorten niet-gouvernementele organisaties. De campagnes in de Europese landen werken samen in de Clean Clothes Campaign.

In Nederlandstalig België zijn de volgende organisaties lid van de Schone Kleren Campagne: ABVV confederatie, ACV confederatie, ABVV Algemene Centrale, BBTK, LBC-NVB, Metea, Wereldsolidariteit, FOS, Netwerk Bewust Verbruiken, Testaankoop, Oxfam. Het Secretariaat wordt georganiseerd door Wereldsolidariteit.Meer info vind je op www.schonekleren.be

In Franstalig België heet het actieplatform AchACT, een platform van zo'n 25 organisaties. Zie www.achact.be

Deze campagne voor #cleanekleren werd uitgewerkt door Wereldsolidariteit (één van de leden van SKC), maar wel in nauwe samenwerking met de Schone Kleren Campagne.